Solliciteren als
starter

Door het personeelstekort in Nederland lijkt het een eitje om jouw droombaan te kunnen bemachtigen. Toch is weten hoe je een goede sollicitatie doet van belang. Juist door het personeelstekort zijn goede en blijvende werknemers waardevoller dan ooit voor veel bedrijven. Dit geeft jou de mogelijkheid jezelf als onmisbaar te positioneren én daar de vruchten van te plukken!
Leer hoe je als starter jouw sollicitatie laat opvallen en werkgevers en HR managers kunt overtuigen dat jij de beste persoon bent voor de job. 
Je leert niet alleen hoe je een CV en sollicitatiebrief schrijft, maar ook hoe je de andere onderdelen van jouw sollicitatie kunt optimaliseren.

Solliciteren als starter
de beste notities

Snel naar:

Hoe schrijf je een goed CV?

Het sollicitatieproces is de afgelopen jaren veel veranderd. De introductie van het internet en sites als LinkedIn hebben voor werkzoekenden een ongekend en wereldwijd aanbod aan banen gecreëerd. Waar men vroeger via de krant of ‘horen zeggen’ vacatures ontdekte, staan er nu duizenden voor je klaar, één klik van je verwijdert. 

Ondanks het personeelstekort kunnen recruiters bij populaire vacatures nog steeds kiezen uit honderden sollicitanten, waarvan velen op papier allemaal even capabel zijn voor de job. Het is daarom een groot voordeel om tussen al deze identiek ogende CV’s uit te springen. Maar hoe doe je dat? 

Je zorgt eerst dat je de basis van je CV al hebt staan. Deze basis bestaat uit:

  • Je persoonsgegevens
  • Gevolgde opleidingen
  • (Relevante) werkervaring
  • Talenkennis
  • Vaardigheden (denk aan samenwerken, communicatie, analyseren etc.)

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om deze basis CV te verbeteren. Om te beginnen is het verstandig om voor elke sollicitatie een ander CV te maken of je CV aan te passen aan de werkgever/vacature. Sommige zaken zijn voor een werkgever namelijk niet zo relevant. Behálve als je bij je die functie een bepaalde vaardigheid gebruikt of hebt ontwikkeld die bij je nieuwe werkgever belangrijk kan zijn.

Dat is ook de kern van een goed CV: focus op je vaardigheden, en minder op je eigenlijke werkervaring. 

Dit geldt voornamelijk voor beginnende werkzoekenden. Je hebt nog niet die grote job gehad waarmee je overal binnenkomt. Je hebt nog geen 10 jaar ervaring in het veld. Maar je hebt wel leren leidinggeven bij je sportclub, of leren boekhouden omdat je je vader daarbij helpt, ervaring met het organiseren van (kleine) evenementen in je dorp/buurt/stad. 

Dit soort dingen moet je uitbuiten: je moet de nadruk leggen op je skills en wat het bedrijf daardoor aan jou heeft. Overtuig ze van jouw kwalificaties, ongeacht je geringe werkervaring. Beschrijf bij alle werkervaringen in je CV kort welke vaardigheden je hier hebt geleerd of hebt toegepast. Je kunt hier later nog uitgebreider op terugkomen in je mail of motivatiebrief.

Zorg er ook voor dat je CV een goede lay out heeft en er overzichtelijk uitziet. Te veel tekst schrikt af en een beetje kleur of een mooie lay out kan er net voor zorgen dat je CV meer zal opvallen. Pas echter op voor mooie sjablonen van het internet. Ze zien er heel mooi uit, maar leiden vaak af van wat er werkelijk toe doet. Denk bij het maken van je lay-out aan less is more.
Voeg natuurlijk ook je contactgegevens en links naar je LinkedIn, site en je portfolio toe.

 

Hoe schrijf je een goede motivatiebrief?

De motivatiebrief geeft je een mooi platform om uit te weiden over dingen die je niet in je CV kwijt kan en biedt dus een extra mogelijkheid om een werkgever of HR manager te overtuigen van jouw competenties.

Doe, voordat je gaat schrijven, research naar het bedrijf: wat is hun missie/visie? Wat willen ze bereiken en waar lopen ze tegenaan? Met die kennis kan je begrip tonen én jezelf zo positioneren dat jij de oplossing bent voor hun problemen.

Het schrijven van een motivatiebrief is niet altijd even makkelijk; behoedt jezelf voor de volgende valkuilen:

  • Spellings- en grammaticale fouten
  • Je CV herhalen
  • Je levensverhaal vertellen
  • Grappig willen zijn
  • Comic sans ( of ander vreemd lettertype) gebruiken
  • Uitweiden over je toekomstplannen
  • Gebruik van urban language

Het is voor jou van enorm belang dat de recruiters je serieus nemen en zien dat je een professionele instelling hebt. Check daarom altijd je spelling en grammatica en gebruik een duidelijk font. Als je brief vol fouten zit, dan gaat die gewoon de prullenbak in! Je wekt namelijk de indruk dat je de sollicitatie niet serieus genoeg neemt om je brief te (laten) controleren. Hetzelfde geldt voor het gebruik van urban language – lol, hahaha. Je schrijft een brief, geen sms.

Buiten taalgebruik om moet je ervoor waken niet je CV (uitgebreider) te herhalen, dat is namelijk nogal dubbelop. Vermijd ook de ‘egotrip’: Op dit specifieke moment zal een levensverhaal of uitweiding over jouw successen en toekomstplannen niet de aandacht vasthouden. Focus in plaats daarvan op hun succes en jouw drive om met jouw skills het bedrijf te verbeteren. 

Dit betekent niet dat je je successen niet mag benoemen, maar dat je ze moet gebruiken om de werkgever ervan te overtuigen dat jij de meest geschikte kandidaat bent. Een werkgever wil namelijk allemaal maar weten waarom jij de beste kandidaat bent en dat doe je door de werkgever te laten weten hoe jij een waardevolle en unieke bijdrage gaat leveren aan het bedrijf.

En natuurlijk zoek je van tevoren uit wie de HR manager/advisor of Recruiter is. Adresseer je brief of mail specifiek aan hem/haar, en niet aan meneer/mevrouw. 

De video-sollicitatie

Met de mogelijkheden van onze digitale samenleving is het eigenlijk best gek dat we onze sollicitaties nog steeds schriftelijk (op PDF weliswaar) aanleveren. Want in hoeverre is een CV of motivatiebrief een goede en accurate weergave van jouw persoonlijkheid? Jouw passies en interesses? Waar je werkelijk toe in staat bent? 

Met deze vragen in het achterhoofd is het al best gek dat de CV  ons belangrijkste middel is om te solliciteren, terwijl dit helemaal niet zo’n goede, persoonlijke weergave geeft van de persoon. Vacatures die online worden gezet krijgen (wereldwijd, gemiddeld) 500 tot 1000 reacties. De meeste vacaturesites en HR software werken tegenwoordig met een scan systeem waarbij ze jouw CV en/of brief scannen en gaan vergelijken met de vacature. Dit systeem bekijkt hoeveel woorden uit jouw bestanden overeenkomen met de vacature en geeft je, afhankelijk van de hoeveelheid overeenkomende woorden, een relevantiescore voor die positie. Vooral voor net-afgestudeerden met weinig werkervaring is dit lastig. Zij beschikken niet over het uitgebreide CV van iemand met vijftien jaar werkervaring.

Laten we aannemen dat je een degelijk CV en brief hebt geschreven, door het systeem komt en je documenten daadwerkelijk worden bekeken. Zelfs dan is de gemiddelde tijd dat een CV wordt bekeken 7 seconden. Recruiters hebben het druk en zijn, net als andere mensen, geneigd om heel snel conclusies te trekken.

Daarom is het concept van de ‘video CV’  (of video motivatie) in het leven geroepen, wat eigenlijk meer een video cover letter is. Hierin is het mogelijk om veel meer van jezelf te laten zien. Het geeft je een kans om je persoonlijkheid en drive te koppelen aan de job én antwoord te geven op de vraag ‘waarom?’. Deze manier van solliciteren kan de kans op een gesprek vergoten met 150% en wordt omarmt door recruiters. Waar voorheen de algemene indruk van recruiters was dat jonge mensen het allemaal niet serieus nemen heeft de video CV voor een omslag gezorgd. Het gebrek aan werk- en sollicitatie ervaring wordt omzeilt en geeft jonge mensen een veel betere kans op een gesprek; je laat zien dat je een méns bent, met vaardigheden, passie en een drive om van nut te zijn voor je werkgever. 

Seal the deal met je e-mail

Als je solliciteert via e-mail zijn er een paar dingen die je extra pluspunten kunnen geven:

  • Adresseer je mail aan een persoon (HR-manager, contactpersoon) i.p.v. aan ‘meneer/mevrouw’.
  • Vermijd ten allen tijde ‘Verzonden vanaf mijn iPad/iPhone/Samsung’, ect. Dit spreekt voor zich; het ziet er lelijk en onprofessioneel uit.
    – 

Gebruik de e-mail als een springplank. Het is een extra plek waar je kunt laten merken dat je het bedrijf helemaal begrijpt. Je laat weten waar het voor staat, wat het streven is op zowel korte als lange termijn en tegen welke problemen het bedrijf aanloopt. Als je in je mail een grote mate van begrip kunt tonen én men ervan kunt overtuigen dat jij de sleutel bent om de volgende grote stap te nemen, dan is jouw mail 100 keer meer waard dan dat je schrijft: “Zie CV en cover letter in bijlagen.”.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om jouw hele motivatiebrief te herhalen in jouw mail. Maar als je dit kort en krachtig kan doen, sta je heel sterk!

Hoe doe je dat?
Edward Druce, auteur van ‘This is where to start: Find superstar mentors, master all they know, and get ahead in your career.’ en hoofd van Matthew Hussey’s team, heeft een format ontwikkeld voor een succesvolle e-mail:

Sollicitatie mail

Je start je mail met een korte reden waarom je je mail stuurt. Het zorgt ervoor dat het direct helder is waar het over gaat. Bijvoorbeeld: “Ik stuur deze mail, omdat ik graag wil helpen jouw komende evenement tot een succes te maken.”

Laat vervolgens zien dat je weet wat de geadresseerde wil bereiken (dream), en dat je weet tegen welke problemen hij/zij aanloopt in het verwezenlijken van deze droom. 

Nu is het jouw taak om jezelf (kort maar krachtig) te positioneren als de oplossing voor dat probleem. Doe dit zeker niet te uitgebreid; de motivatiebrief geeft je de mogelijkheid om uit te weiden over je kwalificaties en skills. Nu moet je het binnen één à twee zinnen doen. 

De volgende stap is wat minder relevant voor reguliere sollicitaties. Maar in het geval dat je iemand een open sollicitatie stuurt, overweeg dan alle redenen waarom iemand níet met jou in zee zou willen gaan. Het vooruitzicht van bijvoorbeeld een jaarcontract, veel op je te moeten passen, je meteen te moeten betalen… Wat dan ook. Overweeg dit, en neem deze zorgen weg voordat ze er zelfs maar aan denken. Dit doe je door water bij de wijn te doen. Je kan een soort onbetaalde proefperiode aanbieden. Het wordt hierdoor veel verleidelijker voor iemand om het op z’n minst een keer met je te proberen.

Eindig met je naam en geef een kleine bonus. Het is psychologisch bewezen dat naast de eerste indruk, de laatste indruk die iemand van je krijgt ook de indruk is die ze het meest zal bijblijven. Geef ze dus een goede laatste indruk! Dat kan van alles zijn: een link naar een artikel, een algemene suggestie… als het maar de nasmaak nalaat dat jij van nut kan zijn. 

 

Samenvatting en extra tips:

Research vooraf:

Voordat je überhaupt gaat reageren op een vacature is het van belang dat je verdiept in zowel de vacature als het bedrijf. Waar staat het bedrijf voor, wat wil het op korte en lange termijn bereiken en tegen welke problemen loopt men aan in het verwezenlijken van de visie? Vervolgens ga je kijken naar de functiebeschrijving en kandidaatseisen. Onderzoek voor jezelf op welke wijze de functie aansluit op de missie van het bedrijf en kijk vervolgens hoe je jouw kwaliteiten kunt inzetten om vanuit die functie hún doelen te kunnen verwezenlijken.

Als laatste probeer je uit te vinden wie de HR manager van het bedrijf is, zodat je je sollicitatie aan hem/haar kunt adresseren. 

De manier van solliciteren:

Welke middelen gebruik je om te solliciteren? Bekijk allereerst wat er wordt verwacht vanuit de werkgever. Vaak wordt er standaard gevraagd naar een CV en motivatiebrief, maar soms ook alleen naar een CV. Je hebt dan de keuze om alleen een CV te sturen en het daarbij te laten, of je doet wat extra moeite om een persoonlijke brief te schijven of een video te maken en boven alle andere sollicitanten uit te springen. 

Ook belangrijk: stuur je een mail of niet? En zo ja, wat schrijf je daarin? Wordt het een ‘zie bijlagen’ of schrijf je juist iets persoonlijks? Je zorgt er dan natuurlijk wel voor dat de mail niet conflicteert met je motivatiebrief en/of CV, en je gebruikt het format voor sollicitatie e-mails.

Het belangrijkste in je CV:

Mensen die al 10 jaar werkervaring hebben, of een baan hebben gehad die hoog in aanzien staat, zullen dit bovenaan hun CV zetten. Dat maakt namelijk indruk. Voor jongere sollicitanten die dat krediet nog niet hebben is het juist verstandig te focussen op de vaardigheden en hoe die van nut kunnen zijn voor de functie en de werkgever en deze dus bovenaan te zetten. Zorg dat al je bestanden overzichtelijk zijn en in een net font zijn getypt. 

De manier van communiceren:

Wat uit gesprekken met recruiters naar voren komt is dat onpersoonlijkheid een enorme dooddoener is. Een recruiter is ook maar een mens en kan dus verveeld raken door alle sollicitaties, waarbij ze vaak het gevoel krijgen dat er geen mensen, maar robots solliciteren naar de functie. Het is daarom enorm belangrijk om te laten zien dat je een mens bent. Dat doe je door je sollicitatie persoonlijk te maken en interesse te tonen in de werkgever. Tijdens een gesprek betekent dat ook dat je oogcontact maakt, vragen stelt en over koetjes en kalfjes kan praten. Net zoals in een echt gesprek. 

De manier waarop je jezelf verkoopt:

Naast een persoonlijke benadering is het belangrijk interesse in en kennis van de werkgever te tonen. Het gaat er nu niet om hoe zij jou kunnen helpen, maar hoe jij hén kan helpen. Verdiep je daarom is hun doelen en hun problemen in het verwezenlijken daarvan en stel jezelf op als de oplossing voor die problemen. 

  

Je bent er klaar voor!

Met deze tips is er niets dat je kan tegenhouden om die droombaan te bemachtigen. Ga ervoor! Ik wens je veel succes en plezier.

Bram Brijan, eigenaar Planmate